Narrow your search

Library

ACV - CSC (1)

KADOC (1)

KBR (1)

KU Leuven (1)

Odisee (1)

UAntwerpen (1)

UGent (1)

Vlaams Parlement (1)

VUB (1)


Resource type

book (1)

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

1990 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Multi
De vlag in de top : over de rationaliteit van het secundair onderwijsbeleid : Frankrijk, Engeland en Wales, Duitse Bondsrepubliek
Authors: ---
ISBN: 903340981X 9033423693 Year: 1990 Publisher: Leuven Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het centrale onderwijsbeleid worden drie componenten onderscheiden: de manier waarop het beleid de leerplannen en leerinhouden oplegt (het leerplanbeleid), de structuren waarbinnen de leerlingen hun schoolloopban doorlopen, de slectiemechanismen daartoe inbrengen, en de maatregelen die het beleid neemt om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken. Deze drie componenten worden geconcretiseerd in en getoetst aan het onderwijsbeleid in Engeland, Frankrijk en de Duitse Bondsrepubliek. De resultaten van deze studie worden vergeleken met het beleid in België en Nederland. De conclusie uit deze vergelijkende studie is dat het onderwijsbeleid in Engeland, Frankrijk en de Duitse Bondsrepubliek geïnspireerd wordt door een technische rationaliteit, die onder twee varianten voorkomt: de bureaucratische en de responsieve. De auteur besluit met de beschrijving van een onderwijsbeleid vanuit een technisch-interactieve rationaliteit, een visie die zijn voorkeur wegdraagt. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by